Dalton

Daltononderwijs in het kort
De visie over de opvoeding van en het onderwijs aan kinderen wordt binnen het daltononderwijs samengevat in drie kernwaarden: Vrijheid/verantwoordelijkheid, zelfstandigheid en samenwerking. Sinds begin 2013 zijn daar drie pijlers bij gekomen: effectiviteit,
reflectie en borging.

• Vrijheid/verantwoordelijkheid
In ons daltononderwijs vinden wij het belangrijk dat de kinderen kunnen omgaan met verantwoordelijkheden. Het vertrouwen in de eigen kracht van ieder kind is hierbij ons uitgangspunt. We geven de kinderen vrijheden en verantwoordelijkheden en begeleiden ze in het maken van keuzes. Leerlingen die dit aankunnen, mogen het zelf proberen, anderen nemen we bij de hand.

• Zelfstandigheid
Het zelfstandig leren en werken stimuleert het probleemoplossend denken van de leerlingen. Deze vaardigheid hebben de kinderen nodig om later als volwassenen goed te kunnen functioneren.

• Samenwerking
Op school besteden wij veel aandacht aan samenspelen en samenwerken. Wij leren kinderen naar elkaar te luisteren en respect voor elkaar te hebben. Want hoe zelfstandig je ook bent, je hebt de ander nodig in de maatschappij.

Effectiviteit
Binnen het daltononderwijs vinden we het belangrijk om effectief met tijd, mensen en middelen om te gaan. De taakbrief is hierbij een belangrijk onderdeel. Door middel van een taak op maat, kan een kind zich optimaal en effectief ontwikkelen.
  •Reflectie
Door regelmatig met leerlingen te reflecteren, komen we in het
daltononderwijs tot ons gezamenlijke doel: de beste en meest effectieve leerweg voor ieder kind. Ook ons team zelf
reflecteert voortdurend om goed inzicht te krijgen in het professioneel handelen.